Vi skruer tiden tilbage til december 1965. Et tidspunkt, hvor både The Beatles og Bob Dylan havde vippet Elvis Presley af pinden. Stedet var Kongens Lyngby, hvor handelstandsforeningen havde udskrevet en tegnekonkurrence. I en alder af kun 4 år vandt Jacob Gadd tegnekonkurrencen og modtog i den forbindelse en ægte Scalectrix Racerbane fra den daværende Borgmester Paul Fenneberg.

Siden er der sket flere ting i Jacob Gadds tilværelse.
I efteråret 2001 valgte han at forsøge sig med kunstmaleri og dermed afslørede han et helt naturligt talent. Når man spørger Jacob Gadd om hvorfor og hvorfor lige nu, får man svaret:

"I august 1996 så jeg nogle af Anchers og Krøyers malerier oppe i Skagen. Det er meget fascinerende håndværk. Der er ingen tvivl om at talent, teknik og tålmodighed har gjort mange af vores fantastiske guldalder malerier - Jeg har nu ingen naive ambitioner om at nå disse kunstneres niveau i denne meget naturalistiske og fotografiske genre."

"Jeg har siden snusset lidt til andre af de store danske malere. Vilhelm Lundstrøm, JF Willumsen, Wilhelm Freddie - De har alle noget at byde på.
Men det, som for alvor gav mig lysten til at begynde at male, var de rå mængder af non-figurative malerier man ser rundt omkring. Mange af disse billeder efterlader desværre en med et indtryk af ren tilfældighed. Jeg skal så medgive at mange af disse billeder kan være mægtig dekorative.

(Nu har denne historie stået her i over et år... Jeg ville sådan set gerne skrive lidt mere - omvendt bliver tiden brugt på at male. Så der kan godt gå noget tid endnu inden, der sker noget lige her.)


Copyright Betina Gadd
Tramore, Irland 2001

"For mig er et godt maleri, et maleri, hvor man tænker: Det gider jeg godt at se på !
Farver, Genkendelighed, Originalitet
- det er 3 meget vigtige ingredienser i
Det gode Maleri."